lördag, januari 16, 2010

Oppositionens skrämselpropaganda föll platt till marken.

I fredags så kom äntligen det berömda oranga kuvertet från den nya myndigheten.
Pensionsmyndigheten meddelade mig att jag hädanefter kommer att få 9459 kronor i pension .

Tidigare hade jag 9561 kronor och var och en ser att jag nu får 102 kronor mindre i månaden. Oppositionen och deras tidning Aftonbladet har under en tid skrämt vettet ur folk. Jag deltog i en debatt just i AB och det var ingen hejd på gnället där, man skulle få gå från hus och hem och en del påstod att man måste skära ner på maten.
När jag då ställde frågan hur man klarade sig för två år sedan då pensionen var betydligt lägre än den man skulle få nu så kantrade diskussionen helt.
All sådan här osaklig debatt där man inte kan höja sig till en normalt klok debatt får åtminstone inte mig att känna något förtroende för de partier vilka bedriver denna buskpropaganda.
Visst , nog sänks pensionerna för flertalet men de med lägst pension får dock mer! De här reglerna har socialdemokraterna varit med om att bestämma ,de satt faktiskt vid makten då.
Det är höjden av ohederlighet  att lura ev. väljare att tro att det är alliansens fel. Systemet är nu på detta sätt,på gott och ont. Ett faktum är att det svenska pensionssystemet trots allt ska hålla in i framtiden.
Om det är några som ska ha synpunkter på detta system är ju delar av oss fyrtiotalister som har förlorat på det här. Vi har hamnat mellan två system, de som fick pengar ur det gamla ATP är de verkliga vinnarna.De fick ut för mycket och hela ATP skulle ha gått i konkurs förr eller senare.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate