söndag, december 20, 2009

SAAB ska inte bli en skyddad verkstad!

Jag har varit med om nedläggningen av Nyby Bruk utanför Eskilstuna .Allt började med att man delade upp bolaget i fem sk divisioner. Det var tillåtet att konkurera inom hela verket. Kallvalsen köpte stålämnen från Japan billigt och stålverket på Nyby la sina producerade göt på den sk götgården . Ett av mina sista jobb vintern 77-78 var att frakta göten från ena sidan till den andra sidan av götgården.Ett meningslöst jobb som ams betalade. Vi var "kickade" från stålverket och det las ner ! Efter ett par veckors flyttande av göt så slutade vi med detta.INGEN frågade ens vad vi gjorde ! Jag själv sa upp mig och flyttade! Tack o lov!

SAAB ska inte hamna i den situationen för den leder inte till något gott. Bättre är att lägga pengarna på de anställdas skolning,hjälpa till med flytt till annan ort med jobb osv. De dåliga tiderna ger sig som vanligt efter ett par år.
Sen vidhåller jag att en industri för vindkraft och även takplattor som alstar energi bör startas i Trollhättan. Där kan staten hjälpa till och få igång det hela. Men att fortsätta och bygga en bil för att en del lider av nostalgiska känslor är en omöjlighet . Det finns för många biltillverkare i världen och de små slås då ut. Jämför pris och kvalite med tex japanska bilar och då förstår man varför så många köper dessa istället för SAAB.
Det finns inte sedan många år en "riktig" SAAB längre utan det är ju i botten en Opel!

Att jämföra stora Opel i Tyskland med Saab blir rent larvigt. Opel är en bjässe till biltillverkare i jämförelse med Saab! Skulle jag ha varit boss för GM så hade mitt val också varit att lägga ner Saab!



Ps! Idag hörde jag en stollig kvinna på radion plädera för att alla skattebetalare skulle betala 1000 kr /mån mer i skatt och de pengarna skulle gå till SAAB!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate