lördag, december 12, 2009

Nu har min nya dator begåvats med Ubuntu

Min Acer Aspire 4739G behagade krångla vid installationen. Datorn har en Win 7 som andrasystem men jag såg under uppgraderingen till Ubuntu att en tidigare xp även fanns med på ett hörn.(xp-Vista-W7)

För första gången på alla dessa år så fick jag inte igång det inbyggda trådlösa nätverket men det mest besynnerliga var att inte ens det fasta nätverket ville gå igång.
Kände mig ett tag lite oroad men satte i en USB-Dlink och då fick jag igång det hela för att sedan kunna ta ner de programpaket som krävdes.
Hade en vanlig användare med liten kunskap om Ubuntu så hade den personen fått ge upp och sagt att Ubuntu bara var skräp.
Det är inte alls bra när en dator vägrar redan vid installationen att koppla upp sig. Tidigare när man tog ner Ubuntu eller Debian så kunde man manuellt välja nätverkskort vid installationen men det är automatiserat numera. Ibland går det alltså illa men jag kom ur det hela lite klokare i alla fall.
Nu går Ubuntu som en blixt i denna förnämliga dator.Ljudet är också kollosalt fint.
Inga problem heller med att koppla in en stor skärm!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate