fredag, november 27, 2009

Svårigheter för invandrare!

Professor Jan Ekberg har lagt fram en rapport där han påvisar att invandringen ej går med vinst . I debatten om invandringen till Sverige så har det från etablerat håll alltid sagts att det är ekonomisk vinst med våra nya svenskar.

Jan Ekberg kommer fram till att "förlusten" i kronor varje år är mellan 40-60 miljarder. Jag vet ej hur han har räknat men ett av de exmpel som finns är hur länge det generellt tar innan en man respektive kvinna får ett arbete .

Det tar ca 5 år innan en man får arbete medan det tar ännu länge innan ett fåtal kvinnor får ett arbete.De flesta får aldrig ett arbete att gå till utan tvingas att gå hemma med bidrag.

Ibland försöker myndigheterna med sk åtgärder att få män i arbete. Eftersom jag har arbetet inom vård och omsorg så såg jag ibland exempel på denna misslyckade politik som inte ledde till arbete.

Ett exempel på detta var när jag fick en man i trettioårsåldern vilken skulle gå bredvid mig för att lära sig till vårdbiträde.
Dagen börjar ju alltid med att man går hem till "vårdtagaren" och vid svåra fall tvättar och tar upp personen ur sängen. När vi så skulle börja tvätta en tung mycket vårdkrävande kvinna där man måste vara två för att klara av tvätten så gick han ut ur rummet.
Gick fram till köksfönstret och ställde sig att stirra rakt ut. Jag sa då åt honom att jag klarade inte av att tvätta kvinnan själv utan behövde hjälp av honom att hålla henne.
Då kom förklaringen, han kunde inte som man utföra sådana sysslor.

Nej, det gick inte att få honom till dessa sysslor pga sin inställning. Om myndigheterna redan från början hade vetat om hans inställning vilken han delar med många invandrarmän så hade man kanske kunnat välja en kvinna istället.
Nu är man mer inställd i praktiken på att männen ska få arbete så man "glömmer" bort kvinnorna. Detta visar ju också Jan Ekbergs siffror tydligt.

Nu är ju inte bara invandrarmän behäftade med dessa fördomar att vissa arbeten kan man inte utföra, även svenska män betraktar vårdyrken med misstro.
För den delen så spelar både status och dålig betalning en stor roll också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate