tisdag, november 17, 2009

Det gör väl inget om det tar lite tid?

De här orden får jag höra då o då från främst pensionärer när vi håller på med IT.

De utgår från sin verklighet där det gäller att skicka ett litet mail då o då eller läsa några sidor i en tidning.

Vi andra som håller på med allt från musik till filmer över nätet vet att med ett telefonmodems hastighet så fungerar inte datorn som den ska. Rättare sagt så går det inte ens att titta på svt-play.

Vad de inte reflekterar över är att datorn måste updateras då och då med säkerhetsuppdateringar samt hela programuppdateringar. Om man inte gör detta så blir man helt öppen för virus och trojaner och kan råka illa ut.

Dessvärre är denna typ av användare både ung som gammal för vanlig i vår värld.
De medverkar till att "lusa" ner nätet!

Idag skulle jag göra några stora uppdateringar på vår kursgård men där fanns inte ens tillstymmelse till bredband idag. Vid upprepade mätningar så såg jag att systemet var att jämföra med vad vi satt med för snart 20 år sedan.
Telefonmodemet helt enkelt.
Det som skulle ha tagit mig kanske 30 minuter tog mig hela dagen och långt in på kvällen! Trist är ordet!

"Det gör väl inget om det tar lite tid" sa den tålmodiga pensionären!

1 kommentar:

Unknown sa...

"Det gör väl inget om det tar lite tid?
Bosse har hört uttrycket även från mig. Då har jag talat om bl.a. skrivare, och menar, att det är ointressant om skrivaren spottar ut 20 kopior/minut. Jag kan nöja mig med 5-10.
Trasigt bredband är naturligtvis irriterande. Fungerande bredband kan ju väljas med olika hastigheter.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate