söndag, november 08, 2009

Berlinmuren föll för 20 år sedan!

Exakt ett år efteråt så åkte vi ner för att vara med och fira det första året av frihet. Vi hade under en rad av år åkt till Berlin och ett av mina starkare minnen var när vi skulle in i östBerlin via U-bahn. Man fick åka till Friedrichstrasse och kliva av där och ställa sig i kö för passkontroll och växling till östmark. En kanadensare lyfter sin kamera och plåtar kön. Pang,det skulle han inte ha gjort.Vakter kommer ut och tar in honom i ett annat rum. Efter en kvart kommer han ut och berättar att de tog hans film.Verboten, sa de om att ta en bild!Läs f.ö. detta upprop idag: Klicka här
DDR och det samhällsskick de hade var i mina ögon fullkomligt ruttet. Muren och skjutande av sina medborgare när de försökte fly från sitt Stasi-fängelse upprör mig än idag. I deras affärer fanns inte mycket att handla. Gummorna stod i kö på Alex och väntade på vitkålshuvuden i timmar. Vi som var vana vid att allt gick att köpa i våra affärer såg med förundran på detta fattiga land . Soldater och poliser fanns det i överflöd och vi vet idag att detta drog fruktansvärt med pengar från den östtyska staten.

Jag lägger ut en massa bilder från just detta besök på årsdagen men jag vill tillägga att Berlin idag är en mycket intressant och vacker stad att besöka.















1 kommentar:

Fisso sa...

Berlin är en fantastisk stad

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate