tisdag, september 08, 2009

Ubuntu Karmic

Jag har nu varit med från starten på den nya Ubuntu 9.10 och nu går den verkligen fint. Har idag tittat på tysk tv med musik i helskärm samt ikväll har SVT rullat med en del program som jag inte har hunnit med.Men flashplayern var något gammal så vid en film så vart det kaputt med uppmaning att byta till en ny uppsättning flashplayer. Ni har ju det blivit lätt att gå till adobes sidor och ta ner flash, de har ju yxat till en version för deb. Real Player behövs fortfarande ibland och det är också lätt att ta ner numera eftersom de också tillhandahåller en version för oss Ubuntu-debian vänner. Man kan också gå till Medibuntus sidor och ta ner en massa smått o gott vad gäller ljud o bild. där finns för övrigt också real player. Något jag kan rekomendera är OPERAS nya webläsare för Ubuntu.de är uppe i version 10 nu och den är helt suverän både bild och ljudmässigt. Deras inbyggda mailsystem för pop 3 har jag alltid gillat och den funkar perfekt. Snabb är den också och när jag mäter så är den snabbare än firefox. Googles chrome håller på att sticka upp för oss Linuxanvändare men i den version som ligger ute nu finns ingen flash så det går inte att se videos tex. Följde ett råd på nätet från kunniga männiksor om hur man skulle få in flash men trots att jag till punkt och pricka följde allt det de beskrev så har jag inte fått in någon flash i min chrome. Skit detsamma, det kommer när det kommer!

PS :Ubuntulinux, distributionen för mänskliga användare. Ubuntu är ett gammalt Afrikanskt ord som betyder medmänsklighet. Ubuntu betyder också Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är. Ubuntu Linuxdistribution överför andemeningen i ordet Ubuntu till IT-världen.

Ubuntu är ett komplett Linuxbaserat operativsystem, fritt tillgängligt med både support från användare och professionella. Målgruppen för systemet är små och medelstora företag, skolor men även hemanvändare. En standardinstallation för skrivbordsdator innehåller de vanligaste kontorsprogrammen - och inte mer. Många upplever därför Ubuntu som mer lättillgänglig än andra system. Utbudet av programvara till Ubuntu är mycket god. Ubuntu levereras med ett kraftfullt verktyg, Synaptic, som underlättar arbetet att hitta och installera bra programvara. All installerad programvara underhålls och övervakas av Synaptic automatiskt.

Detta är en svenskspråkig webbplats för ubuntuvänner. Det svenska projektet finner du på 
klicka här

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate