torsdag, september 03, 2009

Peter Bratt talar äntligen ut om IB-affären!

IB-AFFÄREN

Foto: Scanpix, Jessica Gow
PETER BRATT AVSLÖJAR FÖR FÖRSTA GÅNGEN SANNINGEN OM AGGET MELLAN HONOM OCH DEN FORNA VÄNNEN OCH KOLLEGAN:

Guillous lögner om IB-affären

Moraliskt sett är det en förfärlig beskyllning att skvallra på en kollega, det är därför jag går i svaromål här.
Men inte bara därför. IB var en stor skändlighet, men det är historia nu. Det är en sak med överheten, men en annan, mer beklämmande, är att bli sviken av sin stridskamrat. Det skriver journalisten PETER BRATT som tillsammans med Guillou avslöjade IB-affären.




klicka här för att läsa Peter Bratts inlaga på Newsmill


IB-affären avslöjade för mig ett stycke av SAP:s inre ansikte. Jag sålde FiB/K på mitt jobb,ett järnbruk i Torshälla. Hade många köpare ända fram till IB-avslöjandet. Från ca 30 fasta köpare sjönk min upplaga till 3 ex. Frågade naturligtvis mina fd köpare om varför de inte ville ha tidningen. Fick svävande svar. Några år efteråt så var jag på en blöt fest med bla fackets ordförande. Han talade då om för mig att de fick ett centralt utskick från SAP där de uppmanade sina medlemmar att påverka alla till att bojkotta FiB/K.
En slags Stalinism inom SAP blottlades , demokratisk centralism med ett finare ord!
Vad gäller Jan G så har mina sporadiska kontakter med honom genom åren bara givit galla i munnen. Minns hans oförsonliga diskussioner inom SKP som hemska och tillplattande.
Andra skulle inte göra sig besvär, trist att en begåvning ska ha en sådan personlighet att alla andra ska klämmas åt.
Läser Peter Bratts inlägg med stor sympati och jag vet ju sedan mina år inom SKP hur det känns att bli påhoppad osakligt och lögnaktigt!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate