torsdag, januari 15, 2009

Stockholms Stadsmuseum


Idag såg jag något som fick mig att reagera starkt. På Stockholms stadsmuseum (vid slussen)
så hade de en bildskärm med en liten film som visade olika bilder från Stockholm bakåt i tiden.
En stillbild tex på Riddarhuset med omnejd ca 1850 sedan gick bilden över till nutid!
Då såg jag på varenda sekvens hur anpassningen till bilismen hade byggt sönder Stockholm, fula broar i betong osv.
Allt var så vackert på de gamla bilderna så det blev en sådan kontrast till vårt nutida Stockholm.
All forskning har påvisat att dålig miljö inverkar på människans psyke negativt.
På detta museum pågår också en utställning med fem olika alternativ hur slussen kommer att se ut i framtiden. Vissa bidrag gav mig kalla kårar på ryggen,de passar inte in i vår miljö. Ett exempel såg i mina ögon ut som Blixt Gordons framtida samhälle. Huu om det skulle gå igenom!
De som bygger en stad har ett stort ansvar inför framtiden, bilismen har hittills fått för stort utrymme i vårt samhälle samt förfulat vår dagliga miljö.
Ska man verkligen fortsätta denna dåliga väg??

1 kommentar:

Therese sa...

Jag håller med dig fullständigt Bosse!!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate