onsdag, oktober 01, 2008

Att välja bank!

För rätt så många år sedan så tröttnade jag på den njugga och snåla storbanken. Ingen ränta på mitt lönekonto tex var stötande samtidigt som banken i krisens 90-tal fick många miljarder av staten trots att de misskött sig ungefär så som bankerna i USA uppvisar för tillfället.
Stora banken behövde aldrig återbetala till staten (mig och alla andra som fick betala krisen).
Jag kan förstå de protester som nu reses i USA mot att skattebetalarna ska betala bankirernas girighet. Tyvärr är det så ibland att vi måste bita i det sura äpplet för att det inte ska bli värre.
När jag valde ny bank så utgick jag från dessa tankegångar: att banken inte skulle ha en massa dyra kontor, att banken skulle ge mig ränta från första dagen på mitt konto, att banken skulle ha bra internetbank, att bankens övriga verksamhet skulle i alla väder stå pall för påfrestningar.

Valet kom då att stå för två banker som kompletterar varandra. ICA-banken med alla sina affärer där man alltid kan ta ut pengar. ICA med sina affärer är en garant för bankverksamheten, mat behöver vi alltid. Det är en näring som aldrig läggs ner.
Nästa val för mitt långsiktiga sparande blev IKANO-banken. Ingvar Kamprads bank inom IKEA-koncernen.
IKEA står stadigt på fötterna och deras bank är att lita på.Inga dyra bankkontor som drar på sig extra kostnader. Bra internetbank dessutom med ett säkerhetstänkande som är mycket bra.

Jag känner mig trygg med mina val, gör du det med dina val?

1 kommentar:

Anna Högrelius sa...

Jag känner mig jättetrygg! Har ju haft Skandiabanken sen tonåren och det har alltid fungerat fläckfritt. Inga dyra kontor och bra ränta!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate