onsdag, juli 09, 2008

En rundresa i Stockholm innan strejken slår till igen!




Idag hade jag inget speciellt för mig utan tog mig en resa runt Stockholm.När busstrejken slog till för några dagar sedan blev vi i Hökarängen isolerade.Inga kollektiva färdmedel fanns att tillgå eftersom tunnelbanan är stäng för reparation ända fram till slutet av augusti.
Jag började med att ta en buss till Högdalens center där jag fikade. Lustigt nog kunde jag betala med mitt nya ICA-kort och chipet som finns på detta.De flesta stora affärer har inte denna säkra funktion men det lilla konditoriet hade det!!
Nåja ,efter gott kaffe så tog jag tunnelbanan fram till T-centralen. Snabbt o bra gick det ovanjord större sträckan.
På Norrmalmstorg startar stadens gamla fina spårvagnar ut till Djurgården där jag steg av.
Massor av turister naturligtvis vid Gröna lund så jag passerade snabbt fram till båten vilken går till slussen!
Sedan blir det T-bana igen ner till Gullmarsplan där man måste gå av eftersom "vår " t-bana är stängd redan där. Det blir buss ut till Hökarängen,gamla norska bussar som är inlånade över sommaren.
När man har "pensionärskort" för 1200 kronor  (4 månader) så går det bra att ge sig ut på en sån utflykt!
Det bästa på denna utflykt var ett gäng ungdomar som stod vid slussen och lirade jazz.Tjejen på trumpet var härlig att lyssna på! Jazzen fortlever och det glädjer ett gammal jazzhjärta som mitt!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate