lördag, maj 19, 2007

Andras texter kan säga mycket!

I trängseln utanför
Sen december ingen snö
Jag följer efter dig
genom kön

Du stryker fingrarna
lätt mot min kind

Och i ett ögonblick
då allt står still
så får jag en chans att säga
allt det jag aldrig sagt
så får jag en chans att ge dig
allt det du aldrig haft
Men var för feg

Det finns ett enkelt svar
Du är varm när jag är kall
Du tar så lite plats
Jag tar allt

Jag trycker läpparna
lätt mot din hals

Jag frågar "gråter du?"
Du smakar salt

Du gav mig en chans att säga
allt det jag aldrig sagt
Du gav mig att en chans att ge dig
allt det jag aldrig ger dig

Dom små små orden är svåra ord
Och de hårda orden är enkla ord
Jag fick chansen, du gav mig chansen
men nu är det för sent
Nu är det för sent


Ovanstående text av Jocke Berg i Kent gällde för mig i många år men nu gäller en annan text av samme man:


Jag vet att du sover
känner värmen från din hud
bara lukten gör mej svag
men jag vågar inte väcka dej nu

Jag skulle ge dej
allting du pekar på
men bara när du inte hör
vågar jag säga så

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
när du inte ser på
och genomskinlig grå
blir jag
utan dina andetag

Min klocka har stannat
under dina ögonlock
fladdrar drömmarna förbi
inuti är du fjäderlätt och vit

Och utan ett ljud
mitt hjärta i din hand
har jag tappat bort mitt språk
det fastnar i ditt hår

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
när du inte ser på
och färglös som en tår
blir jag
utan dina andetag

Jag kan inte ens gå
utan din luft i mina lungor
jag kan inte ens stå
om du inte ser på
och genomskinlig grå
vad vore jag
utan dina andetag

Vad vore jag
utan dina andetag

3 kommentarer:

Peter sa...

Vem är poeten till verk nummer tvà - som jag föredrar? Du?

(Det var längesedan jag tittade pà din blog. Ursäkta! Har kommenterat nàgot även längre ner.)

hogrelius sa...

Korrigerade min text så att det nu står att det är Jocke B även till den texten.Kent är genom tiderna det största bandet i Sverige.CD:en Vapen och amnution såldes i 650.000 ex i norden vilket är ett svårslaget antal.Jag har sett dem live många gånger och de är fantastiska men man måste gilla rockmusik samt bra underfundiga texter för att gilla dem.

Peter sa...

OK. Sverige försvarar sig i allmänhet bra i musikvärlden (om man glömmer Melodifestivalen).

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate