tisdag, juli 18, 2006

Malmö

JAg är nu åter i min gamla hemstad Malmö,det är två år sedan jag lämnade staden efter 26 års boende.Det fanns företelser som jag hade svårt med under dessa år ex. den folkrasism som frodas. Visst har staden för många människor från andra länder med ett sossberoende som sticker i ögonen på "hederligSkåning"!
Nu är det ju vår statsapparat plus den politik som regerngen står för som har gort så att det inte fungerar som det ska med jobb och bosättningsort för de nya som har kommit hit.De skulle ju naturligtvis spridas över landet på ett bättre sätt,bra för Sverige och bra för de nya!
Här har det ju blivit mycket fiffel o båg samt ungdom som utför allehanda kriminella gärningar i brist på annan sysselsättning. Det är just pga av dålig sysselsättning (läs jobb) som det genererar brottslighet bland denna grupp av befolkning.
Inget konstigt med det,så är det i alla länder och har så varit i alla tider.
Men, det finns en annan sak här nere som gjorde att jag tröttnade och det är en mentalitet bland många av hänsynslöshet och allmänn bufflighet.Ser genast at de kör bil som jag inte ser uppåt landet,gasen i botten här kommer jag ,flytta på dig!
Malmös bilförare är ju de som kör ihjäl mest folk på övergångsställen i vårt land.
Buffligheten råkade jag ut för idag när jag skulle köpa Rönneholmsglass (godast i landet?)
Två yngre damer stod framför mig och snackade expediten stod o lyssnade .Jag tröttnade och frågade om de stod i kö för att köpa glass,nej det gjorde de inte och flyttade på sig motvilligt.Tjejen i butiken var sur och visade sitt missnöje med att jag tydligen hade sagt för mycket.Uppträdde buffligt och dumt. Jag bara smålog mot henne för att se om det gick att få en lite gladare min i det trumpna tonårsansiktet.(Barnansikte ala 18 år)
Nej, helt omöjligt , jag tackade och gick ätandes min mycket goda glass.Minns när ägarinnan stod i butiken ,glad o god !
Sedan gick jag till Iranska gatan (Östra Förstadg) och klippte mig hos Sanna , det kändes fint .Alla glada och pratsamma, verkligen trevligt att återse dessa duktiga kvinnor.
De uppvisar en öppenhet som de flesta Malmöbor saknar. Märker ju att de här två åren i Stockholm har givit mig dubbelt fler vänner än vad 26 år här nere gav.
Det kan inte bara var mig det hänger på.Dryga Skåningar har man ju hört det talas om och tyvärr så finns det väl en viss sanning i detta snack.
JAG kommer ALDRIG att flytta ner till Skåne igen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»

Anonym sa...

I find some information here.

Anonym sa...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

Anonym sa...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate