måndag, mars 27, 2006

Glädjande!

Bengt Alexandersson från Timrå kan få tillbaka sina små tvillingflickor redan till sommaren.
Socialnämnden har beslut-at att familjehemmet i södra Sverige ska upphöra och att barnen ska flytta hem till sin pappa efter en övergångsperiod.
? Jag är oerhört glad över beslutet, det känns som ett steg framåt, säger han.

Dagbladet har tidigare berättat dels om Bengt Alexanderssons kamp för att få tillbaka två av sina barn, dels om barnens moster och hennes man, som drar i den andra sidan av repet och vill behålla barnen.
De två senaste åren har tvillingarna bott hos dem, eftersom Bengt Alexandersson blev djupt deprimerad då barnens mor hastigt avled och inget familjehem till barnen fanns att få i Timrå.

Kämpade för barnen
I somras började han aktivt kämpa för att barnen skulle återföras till honom, men mammans släktingar ansåg att barn-en hade det bättre hos dem. Därur uppstod konflikten mellan de båda familjerna.
I onsdags sammanträdde socialnämnden i Timrå för att försöka ta ställning i den känsliga frågan. Bengt Alexandersson var inte själv närvarande men har fått beslutet hemskickat. I det står att socialnämnden beslutat att pågående familjehemsplacering av barnen ska avslutas den 31 juli 2006. Innan dess ska de förberedas på en hemflyttning genom flera vistelser hos sin pappa.

Mycket nöjd
? Flickorna har övernattat och bott hos mig en helg nu i februari och det gick bra, och i helgen ska de vara här igen, säger Bengt Alexandersson.
Han är mycket nöjd med socialnämndens beslut, men tycker att det ännu är för tidigt att glädja sig helhjärtat. Ingenting går att ta för givet, menar han.

Djupare utredning
? Barnen är ju inte hos mig ännu, och man ska inte ropa hej innan man är över bäcken. Det är oerhört viktigt för mig att visa ödmjukhet mot familjehemmet, jag har ju ändå tillhört den familj som jag nu strider mot i över 2 år och haft mycket glädje och skratt ihop med dem.
Familjen i södra Sverige har tidigare JO-anmält socialtjänsten i Timrå då man ansåg att ingen ordentlig utredning om barnens bästa gjorts. Den anmälan är dock nedlagd, då en djupare utredning påbörjades i samma veva.
? Jag tycker att det var bra att den gjordes, och jag har lagen på min sida. Socialnämnden har sett till helhetsbilden, och att barnen faktiskt har ett syskon hos mig också.
? Jag vill bara få tillbaka mina barn och försöka bli en hel människa igen, säger han.

Victoria Engholm, victoria.engholm@dagbladet.nu Tel: 060-66 35 56











Fler rubriker:
Ökat intresse för konståkning

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är en sann vän du Bo!!!!
Ylva&Alma fyllde 5år i September och växer så det knakar och mår bra:O) Men jag och moderns familj har ingen kontakt tragiskt, mest tragiskt för barnen. Men morfadern var mycket bestämd "antingen umgänge med hela deras familj eller inget" Jävla stönbock!!!
Deras val....Ljus&Värme:Beppefar

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate