onsdag, januari 18, 2006

Att behöva välja mellan gott och ont!

Jag har fått en invändning mot mitt sätt att betrakta det här med DNA -register. Många vill se allt från offentliga cams till DNAregister som något farligt för oss "vanliga" människor.Kontrollsamhället ala' någon ruggig Orwellsk vison. Nåja. visst är det kontroll men det står i motsats till att tex ta fast en våldsman som nu har fått härja fritt i många år och som har förstört kvinnors liv för all framtid. Vilket väger tyngst av dessa val?? Jag vill att kvinnor ska känna sig tryggare i vår värld och då ger jag gärna detta DNA prov till ett register så det går att spana efter denne våldsman.I mina ögon är inte detta värre än att ha ett register med fingeravtryck, bara modernare och effektivare!


Om våldsspiralen ska brytas så måste det till andra metoder än de gamla som nu verkar ha spelat ut sin roll.Samhället måste kunna utnyttja den nya teknik som har kommit för att stanna.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate